Op deze manier kan je slaapritme het risico op diabetes verlagen

Ben jij een nachtmens die het best tot haar recht komt door tot diep in de avond te werken of te studeren? Terwijl sommige mensen productiever zijn in de vroege ochtend, zijn anderen juist alert en hebben ze een verbeterde geheugen- en aandachtscapaciteit ’s nachts. Een studie uit 2019, gepubliceerd in Nature Communications, ging naar de genen die bepalen of je een vroege vogel of juist een nachtmens bent, wat verwijst naar de voorkeur om vroeg op te staan of juist laat naar bed te gaan. Uit de studie bleek dat erfelijkheid een belangrijke rol speelt bij het bepalen of je een vroege vogel of een nachtmens bent.
Maar dat betekent niet dat je vastzit met wat je genetisch hebt meegekregen.

- Advertentie -

Zo kan je zelf keuzes maken die je slaap-waakritme kunnen aanpassen, zoals je avondactiviteiten, zoals naar de sportschool gaan of afspreken met vrienden, eerder plannen als je productiever wilt zijn in de ochtend.
Gelukkig kan het maken van veranderingen, vooral als je van nature een nachtmens bent of pas laat naar bed gaat, een goede zaak zijn. Dit komt omdat nachtmensen volgens een studie een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van een aantal chronische gezondheidsproblemen, waaronder type 2 diabetes. De reden hiervoor is dat het chronotypen dat gepaard gaat met laat naar bed gaan, invloed heeft op de stofwisseling en de activiteit en aerobe fitheid reduceert, wat suggereert dat het het risico op type 2 diabetes verhoogt. Maar er is nog meer om rekening mee te houden. Lees verder op de volgende pagina

- Advertentie -
- Advertentie -
play-sharp-fill